tiistai 22. toukokuuta 2012

Loppupäätelmiä

Wanha Laamanni käyttää monia sähköisen liiketoiminnan työkaluja monipuolisesti, toisia taas ei ollenkaan. Facebookissa Laamannilla on omat sivunsa (peräti kahdet, sekä ryhmä että sivu), jotka päivittyvät lähes päivittäin tuoden informaation lounasmenusta, uusista ruokalistoista sekä erilaisten juhlapyhien menuista ja varaustilanteista. Facebookin tarjoamia ominaisuuksia on siis hhyödynnetty tehokkaasti, sillä suhteellisen moni seuraa nykypäivänä naamakirjaa. Twitter päivittyy suurin piirtein samaa tahtia kuin ravintolan facebook-sivut, ja niillä saadaan kenties muutama facebookkia boikotoiva mukaan seuraamaan ravintolaa. Laamannin kotisivut ovat monipuoliset ja kielivaihtoehtojen määrä miellyttää varmasti ulkomaisia asiakkaita. Laamanni löytyy myös Flickristä, joka aiemmin mainitusti päivittyy harvemmin. Wikipediasta voi myös käydä tutustumassa ravintolan tietoihin. GoogleMaps löytää Laamannin helposti.

Laamannin bannereihin en ole törmännyt missään, mutta epäilen, että sellainen ei olisi huono mainoskeino esim Porvoon paikallislehden Uusimaan nettisivuilla. Blogeja ravintolasta ei löydy muita kuin tämä, eikä mielestäni ravintolalla tarvitsekaan olla. En näe sen olevan oleellinen osa liiketoiminnan tehostamista, asiakkaita sillä voisi tosin muutaman saavuttaa. Prezistä ei löytynyt mitään hakutuloksia hakusanoilla wanha laamanni. Second Lifesta ei ravintolaa löydy, enkä ainakaan itse kovin kummastele syytä. Virtuaalimaailmat eivät ehkä ole oleellisia ravintolan liiketoiminnan tehostajia, ainakaan vielä.

Kaikenkaikkiaan voisi sanoa, että Wanha Laamanni käyttää tehokkaasti niitä sähköisen toiminnan työkaluja, joista voisi kuvitellakin olevan sille eniten hyötyä. Facebook ja Twitter päivittyvät ahkerasti, ja monen seuraamasta Flickristä löytää runsaasti kuvia ravintolasta. Ravintolan omat kotisivut kertovat perusasioiden lisäksi myös tietoa muusta, kuten esimerkiksi yhteistyöstä muiden yritysten kanssa. Mielestäni parannettavaa olisi vain arviointisivustojen arviointien kohdalla, positiivisen arviot takuulla kuitenkin houkuttelevat asiakkaita ja negatiivisen saavat jonkun menemään muualle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti